Voorjaar Spanje 2015 Deel 4

13 april wij verlaten de CP in de achtertuin van de olijfboer, wij zeggen hem gedag ook de grote herder geven wij een knuffel, de herder wilde steeds bij ons in de camper komen een beetje vervelend was het wel. Wij rijden via Ecija via Marchena naar Puerto Serano, een afwisselend landschap met graanvelden veel bloemen en natuurlijk olijfbomen, onderweg belde Rob en Adrie dat zij ook die kant op komen, de CP ligt bij een oud stationnetje de spoorweg is nu een fietspad, in het gebouw zit nu een restaurantje, wij arriveren om 12.30 uur het uitzicht is prachtig en het weer ook 25 gr. Adrie en Rob arriveren ook na de lunch wat lezen. Om 17.00 uur onze borrel tijd gaan wij een drankje drinken wij drinken 8 drankjes voor wel 10.00 euro. Er zijn veel wandelaars en fietsers een aanrader deze plek.  151 km.
P1000636 P1000637 P1000638
14 april wij besluiten om naar de kust te gaan, ik wil graag sherry proeven en het procedé zien hoe ze het maken, wij gaan eerst naar Arcos een klein plaatsje in de bergen na veel klim werk Ingrid ging niet mee i.v.m. knie komen wij op de top en natuurlijk een kerk, deze gaan wij niet in, wel een mooi uitzicht. Na de koffie rijden wij verder en komen aan om 13.30 uur in Sanlucar de Barramede een plaatsje aan de kust bij Jerez tegenover de CP ligt het natuurgebied Donana, de rivier loopt tot Sevilla daar is ook een haven, volgend jaar willen wij Sevilla bezoeken, er zijn hier bodega’s genoeg om te proeven. Onderweg een vrij vlak landschap met wilde palmen die laag blijven bij de grond. Jammer genoeg waait het en stuift het de camperdeur moet dicht i.v.m. zand binnen.  Jo en Nick arriveren ook met Nick gaat het gelukkig weer goed, in de camper moest een nieuwe dynamo, gelukkig alles opgelost.  101 km.
P1000642 P1000644 P1000647
15 april vandaag gaan wij naar de lapjesmarkt met de fiets, een heleboel kleding en stoffen, kopen een broek voor mij, gaan daarna naar de vers markt en drinken koffie op het terras, er zijn 3 plaatsen met zicht op zee vrij, wij verzetten de campers, een mooie plek, je ziet mensen hardlopen fietsen en wandelen langs de promenade. S’ middags regen wij drinken de borrel binnen bij Adrie en Rob, Ingrid maakt Risotto een heerlijke dag.
P1000651 P1000652 P1000684
16 april een bijzondere dag mijn wens was om een sherry bodega te bezoeken, ik ga eerst met de fiets naar de bakker, heel bijzonder de terrassen zijn vol met mensen die een koffie drinken met een broodje, vandaag naar een bodega, Ik heb bijna alle vinificatie procesen gezien van wijnen en port maar niet van sherry. De smaak van sherry komt door een floor (schimmel op de wijn) deze komt allen voor in het sherrygebied in Spanje en een klein gebied in Australië dat is heel apart. Om 10.15 uur gaan wij op pad naar Bodega Barbadillo de grootste van Manzanilla, om 11.00 uur krijgen wij een rondleiding door de bodega, heel interessant, er liggen 50.000 vaten met diverse sherry’s, de voornaamste is de Manzanilla deze heet hier geen sherry maar vino, op alle terrassen drinken ze hier de Manzanilla, de Manzanilla is 7 jaar oud, heel apart de kleur is heel ligt . De vaten van de Manzanilla vino zijn opgeslagen in een hoge ruimte met aarde op de grond en ramen die open zijn naar de zee daarom krijgt de Manzanilla een zilte smaak en de Floor komt door de zee en de grond op de vino, in een open vat zien wij de Floor, echt heel bijzonder. Na de rondleiding krijgen wij diverse wijnen, Manzanilla en sherry’s te proeven. Wij kopen 3 flessen van de Mazanilla vino en 3 flessen zoete sherry’s voor de verjaardag van onze zoon Elmer die is 5 mei jarig, terug naar de camper de wijn en sherry opgeborgen in de garage. Het weer is prachtig, daarna lekker lezen en genieten van het uitzicht op zee, een geweldige en een interessante dag.
P1000657 P1000667  P1000662
P1000671 P1000674 P1000677
17 april vandaag even niets, wel een stukje fietsen Manzanilla drinken op het terras, boodschappen doen, ik ga met 3 vrouwen naar de kapper, zoeken een kapper uit, ik zet mijn fiets bij de kapper en loop alleen het centrum in, neem geld op en koop 3 kaarten voor onze kleinkinderen, postzegels bij de tabac, dan koffie drinken heerlijk Spanje gezellig iedereen zoekt het terras op een koffie voor 1 euro ongelooflijk, in geef 3 zwervers wat geld, mijn dag kan ook nier meer stuk, als Ingrid klaar is dan gaan wij boodschappen doen bij de Mercadona, wij blijven zeker tot maandag op deze CP een geweldige plek. Er komen veel Spaanse campers het is weekeind velen komen uit Sevilla. S’ middags lezen en daarna met allen de barbecue aan, weer een mooie dag met heel mooi weer.
P1000689 P1000690 P1000691
18 april vandaag een stuk fietsen langs het strand, zien een kunstwerk van zand, daarna fietsen wij door naar het centrum, drinken een Marzanilla kopen nog 3 flessen daarna terug naar de camper, lezen en zonnen, morgen gaan wij ergens lunchen het is dan zondag, druk met heel veel Spanjaarden, weer mooi weer 25 gr. het weerbericht voorspelt mooi weer.
19 april vandaag zondag, heel veel Spanjaarden lopen voor onze camper op de promenade op het strand is het ook druk paarden en veel mensen die daar ook lopen. Adrie en Rob zijn verder gegaan richting Sevilla daarna gaan zij door naar Cordoba, wij hebben plannen gemaakt voor de volgende plek, het weer is in deze regio het beste, ze voorspellen 14 dagen 27 gr. de volgende plek wordt El Rocio een Mexicaans stadje in het natuurgebied Coto de Donana, willen daar ook een rondleiding, daarna gaan wij nog even Portugal in, lijkt ons allemaal heel leuk. Jo en Nick zijn dat ook van plan, daarna gaan zij door naar vrienden die een camping hebben in Portugal. Wij gaan om 14.00 uur met de fiets naar het centrum tapas eten met Manzanilla vino. Om 14.00 uur op het plein een hele drukte, heel veel Spanjaarden willen dit ook, na lang wachten vinden wij een plekje, ik een Mazanilla wijn en tapas weer heel gezellig, ik zeg het nog een keer Spanje geweldig, saamhorigheid.
P1000696 P1000697
20 april wij besluiten om vandaag weg te gaan, staan al bijna een week op deze CP voor ons heel lang, Jo en Nick willen het zelfde, wij vertrekken om 10.00 uur en gaan eerst naar de Lidl , daarna gaan wij via de 2 baans richting Sevilla, het landschap is ligt glooiend met wijn van de Bodega die wij hebben bezocht daarna landbouw en veeteelt na Sevilla gaan wij richting Huelva daarna slaan wij af richting El Rochio een Western stadje met zandpaden in het natuurgebied. Sevilla willen wij bezoeken in 2016 net als Madrid bij mijn broer Peter, misschien wordt het een familie reünie. El Rochio is een mooie camping met zwembad, om 14.00 uur arriveren wij, al gauw de wasmachine, daarna zwemmen in het zwembad en s’ avonds eten met Jo en Nick. Het weer is grandioos 30 gr. Je ziet de natuur al verder, de mimosa is al uitgebloeid en de oleanders staan in knop. Het plan is om een aantal dagen hier te blijven en een rondleiding te krijgen in het natuurgebied, daarna gaan wij richting Portugal.   194 km.