Voorjaar Spanje 2015 deel 8 slot

19 mei wij gaan weer een stukje verder naar het noorden, de planning is de CP in Peniscola, onderweg een spatje regen een mooie rit voor Valencia heel veel rijstvelden met paëlla rijst daarna door de bergen mooie vergezichten, in Peniscola eerst naar de Lidl daarna naar de CP wij gaan naar dezelfde als op de heen weg, camping Vizmar wij gaan op de CP staan voor de camping 7 euro, na de lunch een stuk fietsen langs de kust gaan een biertje drinken bij de tent bij haven het is een stuk drukker als 2 maanden geleden. Het begint te regenen wij gaan terug naar de camper trekken onze regen jacks aan. Om 17.00 uur gaat het heel veel regenen de stof gaat van de camper af.    223 km.
20 mei er is vandaag markt in Benicarlo 5 km. van Peniscola vandaag weer zon, wij fietsen naar de markt een leuke markt wij kopen een tas voor onze reizen en voor Ingrid een broekje, drinken koffie op een terras en kopen een gegrilde kip voor vanavond. Wij fietsen weer terug en gaan lunchen bij de camper lezen wat en s’ avonds de heerlijke kip, weer een geweldige dag morgen nog 1 dag Peniscola.
P1000914 P1000917 P1000916
21 mei vandaag nog 1 dagje strand morgen gaan wij weer verder. Een mooie dag met veel zon, op het strand zaten wij alleen, misschien vanwege de wind wel een raar gezicht. S,  middags met de fiets terug naar de camper. Met onze buren uit Noorwegen gesproken, zij gaan heel rustig naar huis wel een stuk rijden, het is voor hun heel goedkoop in Spanje de prijzen zijn in Spanje ruim de helft dan in Noorwegen. De bomen op de camping zijn nu vol in blad toen wij 2 maanden geleden hier waren zat er geen blaadje aan.
22 mei wij gaan vandaag een stuk rijden langs Barcelona wij gaan vroeg weg via de n 340 naar de A 7 een vierbaans daarna nemen wij een stuk tolweg om Barcelona. Wij gaan eerst wijn kopen 10 km. voor Villafrance de Penedes op de heenweg hebben wij hier wijn gekocht. Nu laat ik de vaten vullen met tapwijn in totaal 35 liter wijn voor 42,00 euro, ook kopen wij olijfolie voor onze kinderen. De wijn is de bekende Penedes wijn. Wij gaan verder en passeren Barcelona deze weg rijd wel heel makkelijk bij afslag Palamos verlaten wij de snelweg en rijden naar Sant Feliu de Guixols daar is een CP gratis met voorziening het moet een heel leuk plaatsje zijn met een hele grote markt op zondag, om 13.30 uur arriveren wij en op het hoge gedeelte is nog plaats, lunchen en gaan lekker een boek lezen. S’ avonds een pizza in de oven en tv kijken. Er komen nog veel campers aanrijden voor het weekeind.  327 km.
P1000920 P1000922 P1000919
23 mei Ik verzet de camper nog een stukje zodat er een camper tussen kan, al gauw neemt een Spaanse camper de plaats naast ons in. S’ morgens lopen wij naar het plaatsje drinken koffie en een biertje op het terras, wat een leuk stadje is dit, leuke winkeltjes en straatjes, s’ middags bij de camper wat lezen. Tegen het eind van de middag stroomt de CP vol i.v.m. de markt van zondag.
P1000929 P1000926 P1000930
24 mei vandaag is er markt aan de kant van het strand wij gaan om 09.30 uur naar de markt, een grote markt met veel kleding leuk om te zien, wij kopen nog wat spulletjes drinken natuurlijk wat op het terras. Vandaag de laatste dag in Spanje morgen via de 2 baans naar Frankrijk het is de bedoeling dat wij nog 2 dagen bij Narbonnne aan het strand gaan staan de voorspelling is daar goed en dan in 4 dagen naar huis, toch ook weer om naar huis te gaan en leuk om de kinderen en kleinkinderen weer te zien. Bij de grens gaan wij inkopen doen voor onze kookclub over 2 weken zijn ze bij ons thuis en dan wordt er natuurlijk Spaans gekookt, S’ avonds gaan wij nog 1 keer uit eten in Spanje. Op de foto hieronder de CP voor en tijdens de markt.
P1000924 P1000934 P1000932
25 mei wij gaan naar Frankrijk, wij zeggen onze Zwitserse buren gedag en vertrekken, via de 2 baans richting Frankrijk, 3 km. voor de Franse grens doen wij inkopen voor thuis, een gekken huis 80% Fransen doen hier inkopen, in de supermarkt heel veel drank, flessen sterke drank van 10 liter dit heb ik nog nooit gezien. Na de inkopen gaan wij verder, direct na de grens ook heel veel mensen, bussen vol. Om 13.30 uur zijn wij in St.Pierre sur Mer er staat wel heel veel wind, wel onbewolkt, voor ons staan kennissen van Jos en Marlies, weer toevallig verder veel Fransen, de CP kost 8,00 euro incl alles en aan zee en ligt direct aan een natuurgebied waar je heel goed kan lopen, Er zijn diverse vogels ook in de verte flamingo’s er is een naakt en gekleed strand direct aan de CP. .  221 km.
P1000935 P1000939
26 mei vandaag ook veel wind, volgens zeggen waait het al 5 dagen en gaat de wind voorlopig niet minder worden, ik verzet de camper zodat de wind achter de camper is, wij gaan met de fiets naar het plaatsje er is dagelijks markt lopen er snel over heen, genoeg markten gezien, drinken koffie op het terras uit de wind, weer heel anders in Frankrijk ook de prijzen zijn anders! S’ middags voor de camper uit de wind in de zon, morgen echt richting Nederland, ik heb een verdeling gemaakt elke dag ongeveer 350 km. voor een gepensioneerde is dat te doen 28 mei wordt ik   65 jaar.
P1000940 P1000941
27 mei om 09.00 uur weggereden via de A7 naar Clermont Ferrand om 14.00 uur komen wij aan op de CP in Montpeyroux met uitzicht op de Puy de Dome de CP komt bij ons in de top 5 heel mooi gratis en er is een sani, en een leuk autovrij stadje. de rit er heen was soms niet leuk i.v.m. een sterke wind tegen.  360  km.
P1000942 P1000947
28 mei vandaag wordt ik 65 jaar, ik moet nog wel 3 maanden voordat de aow komt, vannacht koud 7 gr. ik krijg leuke sms jes en telefoontjes met felicitaties toch leuk dat ze aan je denken, wij gaan naar de CP in Auxerre een mooie rit met mooi weer. Wij komen aan om 14.00 uur de CP ligt aan de rivier de Yonne en ligt midden in het centrum, er zijn 3 kathedralen en mooie vakwerk huizen 1 kerk bezoeken wij, drinken een biertje op het terras face timen met onze klein kinderen i.v.m. mijn verjaardag. S’ avonds gaan wij uit eten eten natuurlijk in Frankrijk ganzenlever.     291 km.
P1000959 P1000957 P1000955
29 mei ik ga vroeg naar de bakker een heerlijk stokbroodje, na het ontbijt vertrekken wij richting België, onderweg een beetje regen in de middag klaart het op het is wel een stuk kouder. Wij komen aan in het plaatsje Nismes 60 km. na de Fransen grens, de CP gratis met sani en ligt aan de rivier een schattig plaatsje. Ik maak een foto op de brug met alle vlaggen van Europa en toevallig de Spaanse vlag.   351 km.
P1000965 P1000966
30 mei nog 1 keer naar de bakker wij vertrekken om 08.00 uur en gaan naar huis, ook wel weer leuk om thuis te zijn, trotseren nog wel de slechte wegen in België, na grens in Nederland krijgen wij hagel, wat erg dit weer, nog een wegafsluiting en uiteindelijk komen wij om 13.30 uur aan in Hoorn. Na de lunch halen wij de camper leeg.  400 km.

Spanje was heel leuk, de mensen zijn aardig, ze rijden goed auto, laten je altijd voor als voetganger en fietser. Ook kan je er goed fietsen, soms zelfs op fietspaden. Er zijn genoeg CP, soms bestaan de gedoogplekken uit de boeken niet meer, er komen ook steeds meer campers. De wegen zijn heel goed, daar kunnen de Belgen nog wat van leren, wat opviel dat 2 snelwegen naast elkaar liggen de ene betaald de andere gratis? Wat wij heel bijzonder vonden was de saamhorigheid van de Spanjaarden met z’n allen leuk op het terras, samen Pasen vieren enz. In totaal hebben wij de 2 1/2 maand misschien 24 uur regen gehad,  wel soms veel wind maar de zon was heerlijk. Het was geweldig, volgend jaar gaan wij waarschijnlijk weer naar Spanje!  Wij gaan in de zomer 2 evenementen begeleiden als vrijwilliger van de NKC Noord Holland met de camper, de Marine dagen en Sail.
Wij hebben 7096 kilometer gereden.