Najaar Turkije 2013 deel 8

Wij verlaten de camping, weer gedoe over de kopieen van mijn paspoort, wat een nare ongastvrije mensen wij komen hier nooit meer. Wij gaan een stukje verderop aan het strand staan, in diverse verslagen van andere schrijven ze goed over deze plek. De plek heet Pamucak, Citac beach, wij kwamen aanrijden en de eigenaar stond al te wenken waar de campers mochten staan. Hij stelde zich voor als Ramza, wij mogen van alle voorzieningen gebruik maken. Het eiland Samos ligt voor ons, het weer belooft alleen maar goed, hier blijven wij een paar dagen.        S’ middags aan het strand gelegen en gelezen, het strand is heel breed met een mooie zee. Je kan hier ook paard rijden, het is wat voor onze dochter.
S’ avonds gegeten bij Ramza, wij mochten onze eigen wijn meenemen, het eten is heerlijk en goedkoop. Wat een verschil met de camping, wat zijn Turken toch gast vrij en aardig.  10 km.
12 okt. heerlijk geslapen, Ramza neemt elke dag vers brood mee en zijn zuster heeft gozleme gemaakt, dat is bladerdeeg met een vulling van feta en spinazie. Wij gaan naar de markt met Adrie met het busje, Ramza belt het busje en binnen 5 minuten staat hij er. De markt is weer mega, wel is deze makt de goedkoopste tot dus ver, wij gaan op pad de markt op, kopen fruit en ik koop weer een paar polo’s en korte broek, als wij het weer terug komen ga ik op deze markt een nieuwe garderobe kopen.
S’ middags nog een paar uur naar het strand, om 17.00 uur de borrel, Ramza neemt de gozleme mee, heerlijk wat een fantastische plek en wat een gastvrijheid. Rob gaat deze plek aanmelden als CP bij de NKC deze komt bij ons zeker in de top 5.
13 okt. na het ontbijt komt Ramza met thee en Tuks fruit aan, het houd niet op, gisteren hadden wij gevraagd of hij kleine visjes kon kopen, dat is gelukt voor vanavond. Het wordt een beetje saai, weer naar het strand, niets is minder waar, het weer is heel goed en ik heb een goed boek. Om 19.00 uur gaan wij eten, Ramza heeft weinig voorbereid, Adrie en ik gaan de keuken in en helpen hem, in de strandtent komen alleen maar Turken, deze halen alles zelf uit de keuken, Raki en bier dat kan allemaal. De zonsondergang is heel mooi, heerlijk gegeten, om 22.00 uur rollen wij ons bedje in. Wat een heerlijke dag was het.
14 okt. het weer is weer heel goed, vandaag een rustdag, wij horen dat het in Nederland bar en boos is, veel regen en wind, hier is het 30 gr. Vandaag zonnen en veel lezen, s’ avonds gaan wij nog 1 keer eten bij Ramza, hij heeft lever gemaakt, het smaakte weer heerlijk.
15 okt. wij nemen afscheid van Ramza en de geweldige plek, weer veel zoenen over en weer, Ramza heeft voor ons amandelcake gekocht. Om 10.30 uur vertrekken wij toch wel een beetje emotioneel, wij rijden richting Izmir de 3e stad van Turkije 3 1/2 miljoen inwoners, daar gaan wij naar de Kipa supermarkt. Het is vandaag een feestdag, 10 weken na het suiker feest vieren ze het offerfeest, overal worden er schapen geslacht en zie je de barbecues aan staan een apart gezicht. Wij gaan verder naar de plaats Menemen en gaan linksaf naar Forca daar is een CP op een verlaten camping. Wij zetten de campers neer aan de baai, dit is geen plek om lang te blijven. S’ avonds de schotel uit en voetbal kijken Nederland tegen Turkije.  154 km.
16 okt. wij rijden verder naar Ayvalik een prachtige rit langs de zee met heel veel leuke strandjes, als wij de kust verlaten verandert het landschap, het is hier een puinhoop, veel autosloperijen de auto’s staan wel 10 hoog opgestapeld, deze worden ontmanteld en in ovens verbrand en het staal wordt hergebruikt. Wij gaan richting Bergema naar Ayvalik waar wij aan het strand gaan staan. S’ middags naar het plaatsje leuke winkels, wij gaan een granaatappel sap drinken. Het begint te regen en nemen de bus weer terug naar de camper. S’ avonds een dorade op de gril gebakken en heerlijk gegeten. Er zijn veel zwerf honden in Turkije, wat wij vandaag mee maakte, de hond dronk en likte ons afwaswater op, je hart draait om als je het ziet.  148 km.
17 okt. s’ nachts veel regen veel wind, de camper ging helemaal heen en weer. Om 09.30 uur vertrokken, het is weer droog, wij gaan richting Edremit en daarna via Ezine naar Dalyan, daar gaan wij aan de haven staan. Dit is weer een typisch Tuks plaatje waar de tijd stil heeft gestaan. Er zijn een paar restaurantjes en 1 buurt winkel. Met Rob loop ik het plaatje in er is kleine moskee verder een paar kleine huisjes, het weer is redelijk ca. 20 gr. 160 km.
18 okt. vannacht nog wat regen, wij vetrekken om 09.30 uur en gaan naar Canakkale daar nemen wij de veerboot naar het Europese deel van Turkije, de veerboot kost 50 tl, aan de overkant gaan wij naar Gelibolu dat is haven plaatsje, Adrie en Rob hebben daar aan de haven gestaan, morgen de laatste dag Turkije, wat gaat de tijd toch snel, 7 1/2 week Turkije is omgevlogen. S’ middags het plaatsje ingelopen, Ingrid gaat nog 1 keer naar de kappen. Op een terras krijg ik een trekje van een waterpijp en drinken wij thee en bier. S’ avonds nog 1 keer uit eten op zijn Turks. Het weer knapt op, 25 okt. moeten wij met de boot naar Italie.  119 km.
Er stond een bus naast ons met de volgende tekst???
19 okt. vannacht nog 1 keer wakker geworden om 05.00 uur voor een oproep tot het gebed, na 7 1/2 week verlaten wij Turkije met een brok in ons keel, na de grens formaliteiten rijden wij om 11.30 uur Griekenland in, in Alexandropoli gaan wij weer naar de Lidl, het weer is goed ca. 24 gr. Wij rijden naar Kryoneri vlakbij Imeros daar hebben wij op de heenweg gestaan, nu is het strand afgesloten, in Kryoneri gaan wij aan het strand staan, daar is een wc en water.  238 km.
20 okt. wij blijven nog 1 dagje, het weer is prima, vandaag wat huishoudelijke dingen gedaan, camper wassen en de camper van binnen schoonmaken,             s’ middags eerst zwemmen met Rob en daarna gaat de barbecue aan en komt de schaapsherder langs met zijn schapen.
21 okt. wij gaan weer verder, wij nemen de snelweg door de bergen een prachtige rit de natuur is mooi en er zijn diverse ski gebieden. Wij rijden via Kavala en gaan naar Stavros en gaan aan de haven staan. In de haven liggen veel middelgrote vissers boten. S’ avonds gaan wij in een echt Grieks restaurant met veel tl licht eten, het eten was heel goed voor heel weinig geld, toch weer anders dan in Turkije.  214 km.
22 okt. eerst naar de bakker, Grieks brood is ook weer lekker, ze hebben hier ook bruin brood, dat heb ik gemist in Turkije. Om 09.30 uur rijden wij verder over de snelweg richting Thessaloniki, wij rijden verder en slaan af naar Vergina, daar is een CP. Aangekomen zetten wij de campers neer, voor 7 euro incl. stroom.         S’ middags lopen wij naar het museum daar zijn graftombes te zien, een prachtig gebouw met daarin de tombes, heel mooi om te zien. S’ avonds uit eten in het dorp. Morgen nog een paar dagen aan het strand in Igoumenitsa.  163 km.